Mediawijsheid

Naam: Chris Hijmissen

Klas: OA1BA". Schrijf een kort verslag over de informatie.

 

Opdracht 1: Web detective

 

Opdracht 1 a: Maak van de speuropdrachten het tabblad "Vragen stellen". Schrijf een kort verslag over de informatie.

 

Als je met onderzoek een onderwerp heb bedacht dan kijk ik wat ik zelf al over een onderwerp weet en schrijf dat op. Daarna ga je je oriënteren over je onderwerp op bijv. Wikipedia. Baken je hoofdvraag af met een doelgroep, plaats en tijdsbestek. Daarna ga je je hoofdvraag ontleden in deelvragen in bijv. wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Vervolgens ga je op basis van je deelvraag na wat voor soort bronnen je nodig hebt. Zoek de informatie die je vindt op internet, boeken of van jezelf verwerk dat en evalueer.

 

Opdracht 1 b: Maak van de speuropdrachten het tabblad "Bronnen onderzoeken". Schrijf een kort verslag over de informatie.

 

Bij elke site staat een URL van Nederland is dit .nl dit betekend dat deze site in Nederland geregisterd staat. Door het lange adres in de adres balk kun je zien waar je op de site bent. Onderdelen van een URL worden gescheiden door een slash. Als je alles na de eerste slash weg haal kom de op de homepage van de site. Index is een standaard bestands naam voor de homepage. Een goede site geeft antwoord op de volgende vragen: Voor wie is de site bedoeld, Waar gaat de inhoud over En Wat wil men bereiken met de aangeboden informatie? Om er achter te komen of een site je verwachtingen waar gaat maken door loop je het volgende:

Bekijk één pagina van een site en doorloop de volgende stappen:

-Bedenk wat je verwacht op deze site te zullen vinden.

-Lees de aangeboden informatie.

-Voldoet deze informatie aan je verwachtingen?

-Zijn er afbeeldingen om de informatie te ondersteunen?

-Begrijp je door deze beelden de informatie ook beter?

 

Zo ja, dan wordt het doel van de site waarschijnlijk bereikt en worden de verwachtingen waargemaakt.

Opdracht 1 c: Gebruik de checklist om drie informatieve websites voor kinderen te beoordelen.

 

http://www.kindermishandeling.nl

8-15 punten (maximaal aantal te halen punten: 35) 8

De betrouwbaarheid en kwaliteit van deze site laat te wensen over. Wil je de informatie toch gaan gebruiken, bekijk deze dan kritisch en neem niet zomaar alles aan wat er staat. Beter is om verder te zoeken op internet naar een meer betrouwbare site. Wordt er reclame gemaakt op de site, dan zijn er een aantal punten in mindering gebracht. Dit kan voor een deel de oorzaak zijn van de lage score.

 

http://www.speeleiland.nl

8-15 punten (maximaal aantal te halen punten: 35) 12

De betrouwbaarheid en kwaliteit van deze site laat te wensen over. Wil je de informatie toch gaan gebruiken, bekijk deze dan kritisch en neem niet zomaar alles aan wat er staat. Beter is om verder te zoeken op internet naar een meer betrouwbare site. Wordt er reclame gemaakt op de site, dan zijn er een aantal punten in mindering gebracht. Dit kan voor een deel de oorzaak zijn van de lage score.

 

http://www.geschiedenisvoorkinderen.nl

16-23 punten (maximaal aantal te halen punten: 35) 19

Deze site scoort heel behoorlijk, maar het kan altijd nog beter. Bekijk de informatie kritisch. Probeer een aanvullende site te vinden die beter scoort. Als er reclame op de site voorkomt, dan is dat uiteraard zeer nadelig voor de score, terwijl de site misschien op andere punten goed voldoet.

 

Opdracht 2: Mediawijsheid

Opdracht 2 a Wat mediawijsheid is.

Mediawijsheid het kunnen verstaan van media en daar vragen over stellen. Je bent pas mediawijs als je beschikt over de kennis en de vaardigheden om je te redden in de media.

Opdracht 2 b. Waarom het onderdeel van de lessen op school zou moeten zijn.

Tegenwoordig zijn steeds meer kinderen bezig in de media. Maar in de media zijn veel gevaren en struikelblokken waar kinderen ernstig door beschadigd kunnen raken. Daarom is het belangrijk dat kinderen leren hoe ze met deze gevaren om kunnen gaan en zich kunnen weren.

Opdracht 2 c. Leg uit wat grooming is en hoe het werkt.

Grooming is het lokken van kinderen met een seksuele bedoeling. Een volwassen persoon zoekt naar bekende chat sites waar veel kinderen gebruik van maken. Deze persoon doet zich dan voor als een jonger persoon dan hij of zij in werkelijkheid is. In het begin van het contact is de oudere persoon erg vriendelijk tegen het kind en bouwt langzaam een vertrouwensband op. Tijdens het opbouwen van deze vertrouwensband wint hij langzaam informatie in over het kind om hem of haar hier later mee te chanteren of om beter in te kunnen in te kunnen spelen op zijn of haar gevoelens. Als er vervolgens een vertrouwensband is ontstaan vraagt de volwassen steeds meer om persoonlijkere dingen te vertellen en te laten zien. Zodra dit gebeurd is kan de volwassenen het kind hiermee chanteren en kan vervolgens met het kind afspreken om vervolgens het kind fysiek seksueel te benaderen. Welke aspecten jij belangrijk zou vinden om te behandelen op school.

- De werk wijze van de kinderlokkers op internet

- De gevolgen Grooming

- Je grenzen aan kunnen geven op internet

- De vergelijking van het echte leven en de virtuele wereld.

- Een weg uit de grooming

Opdracht 3: Reageer op de volgende stelling

Stelling: Over internet-sex met leeftijdsgenoten moeten we niet moeilijk doen, dat is gewoon onderdeel van de internetgeneratie.

Opdracht 3 a. Geef minimaal 2 argumenten voor en twee argumenten tegen.

- Voor: Zo maak je het onderwerp bespreekbaar.

- Voor: Als het gedeeld wordt kan er sociale controle ontstaan die goed kan zijn.

- Tegen: Als het gedeeld wordt kan de sociale controle die ook slecht kan zijn.

- Tegen: Het kan leiden tot haantjes gedrag bij jongens waardoor er een competitie kan ontstaan wie bijv. de meeste internet-sex heeft.

Opdracht 3 b. Geef je eigen mening over dit onderwerp.

Omdat internet-seks erg gevaarlijk kan zijn voor kinderen vind ik het belangrijk dat er wel aandacht is voor dit onderwerp is maar op moeilijk te gaan doen over dat kinderen het er onderling met elkaar over hebben vind ik een beetje een gekke gedachte aangezien je geen controle hebt over wat kinderen in hun vrije tijd bespreken. Dus kortom ben ik voor voorlichting op scholen over dit onderwerp maar kunnen we niks bepalen voor de onderwerpen die de kinderen in hun vrije tijd met elkaar bespreken.

 

 

 

Opdracht 4: Opvoedingsstijl

Opdracht 4 a. uitslag quickscan voor 12+.

Quickscan mediaopvoeding

Voor ouders van kinderen vanaf 12 jaar

U bent ervaringsdeskundige. Het lijkt erop dat u net zo veel plezier beleeft aan het gebruik van nieuwe media als uw kind. U vindt het geen enkel probleem om uw kind op weg te helpen in het gebruik van sociale media, internet of games. U blijft erbij, legt uit en komt samen tot nieuwe ontdekkingen. Misschien bent u zelf wel een fervent twitteraar, gamer of zit u met regelmaat op MSN of Facebook. Dat is dan mooi meegenomen, want dan weet u hoe het werkt.

Quickscan mediaopvoedingVoor ouders van kinderen tot 12 jaar

U bent ervaringsdeskundige. Het lijkt erop dat u net zo veel plezier beleeft aan het gebruik van digitale media als uw kind. U vindt het geen enkel probleem om uw kind op weg te helpen in het gebruik van sociale media, internet of games. U blijft erbij, legt uit en komt samen tot nieuwe ontdekkingen. Misschien bent u zelf wel een fervent twitteraar of gamer, of zit u met regelmaat op MSN of Facebook. Dat is dan mooi meegenomen voor uw kind, want dan weet u hoe het werkt.

 

Opdracht 4 b.

Als het gaat om kinderen op internet ben ik van mening dat je de goede balans moet vinden tussen privé en controle. Om deze balans te verkrijgen zou ik bij mij eigen kinderen veel goed keuren zoals geld besteden aan spellen, spellen boven de leeftijdsgrens van mijn kind of een bepaalde chat site. Daarintegen zou ik wel de computer in de woonkamer zetten zodat ik kan zien op welke sites mijn zoon of dochter zit. Dit doe ik dan door gewoon te kijken terwijl ik langs loop maar vooral door mee te spelen. Kinderen vinden het vaak super leuk als hun ouder geïnteresseerd is in hun spelletje en als ze dat dan ook nog samen met hun kunnen doen vinden ze dat vaak al helemaal geweldig. Door deze dingen houd je toch de controle over wat je kind precies doet op het internet en heb je ook nog een leuke tijd. Belangrijk vind ik dat als je merkt dat je kind op een verkeerde/gevaarlijke site zit je dit rustig aan pakt en niet gelijk de muis afpakt en hem van de computer sleurt. Als ik iets zou vermoeden zou ik naast hem gaan zitten en checken of mijn vermoede klopt en dan bepaalde dingen uitleggen en mijn kind daar in begeleiden zo mijn kind ook gaat begrijpen waarom deze sites fout zijn. Want als je het spel gewoon verbied vinden ze het spel nog net zo leuk als je de gevaren en negatieve kanten vertelt en uitlegt willen ze het misschien niet eens meer spellen en dan vind ik dat je pas echt iets hebt bereikt. Bij de leeftijdgrens van spellen zou ik soepel mee omgaan als mijn kind van 15 een 18+ spel koopt zou ik het gewoon de eerste keer meespelen weer een goede manier om iets leuks te doen en de controle te houd en over je kind op internet. Als ik na het spelen het spel te heftig vind voor mijn kind zou ik het spel in nemen met daarbij de uitleg dat hij/zij deze nog niet kan spelen omdat ik het spel niet geschikt vind en vertellen over de nadelen van het spelen van zo'n spel en vervolgen hem of haar een nieuw spel laten uit zoeken en het oude spel bewaren tot de verjaardag van de juiste leeftijd. Met deze dingen denk ik dat ik een goede balans kan vinden tussen privé en controle over mijn kind op het internet en de kern daar van is eigenlijk het besteden van tijd en moeite om mijn kind te beschermen voor het internet.

Opdracht 5: Leeftijd en begeleiding

Opdracht 5 b.

10-12

Opvallend vond ik:

  • Veel kinderen vinden het nog steeds fijn om voorgelezen te worden. De dikkere boeken met verhalen van lange adem lenen zich daar ook goed voor (zoals ‘Alleen op de wereld’, ‘Narnia’, en boeken van Thea Beckman).

Interessant vond ik:

  • Kinderen weten dat reclames bedoeld zijn om producten te verkopen, maar kunnen – vooral op internet – nog niet altijd doorzien wat commercieel is en wat niet. Ze worden nog gemakkelijk verleid door commerciële aanbiedingen.

Ik vind de balans tussen privé en controle belangrijk. Ook vind ik uitleg en voorlichting belangrijk. Het ultieme manier om controle te krijgen is voor mij door mee te spelen en kinderen laten vertellen wat ze doen.

Opdracht 6: Interview 2 kinderen

  1. Welke spelletjes speel je het meest?
  2. Waarop speel je deze spelletjes?
  3. Hoelang zit/mag je op deze apparaten spelen?
  4. Speel je veel spelletjes samen met vrienden?
  5. Speel je wel eens samen met je ouders die spelletjes?
  6. Speel je ook wel eens met mensen die je niet kent?
  7. Praat je ook wel een s met mensen via deze spelletjes?
  8. Weet je wat dit plaatje op spelletjes betekend? ->
  9. Staat dit op spelletjes die je speelt?
  10. Zeggen je ouder soms wel eens dat je een spelletje niet mag spelen?

 

Opdracht 7: Interview Stagebegeleider

  1. Vind u dat de school verantwoordelijk is voor het toezicht houden voor wat de kinderen op internet doen?
  2. Vind u dat leeraren altijd mogen kijken naar de web geschiedenis van school computers?
  3. Vind u dat de school alle sites mag verbieden die niet nuttig zijn voor de school?
  4. Vindt u dat scholen verplicht zijn om voorlichting te geven over de gevaren van het internet?
  5. Vindt u dat elke leraar zelf mag bepalen wat gezond media gedrag is?

Opdracht 8: cyberpesten

Geef aan wat jij zou doen als je erachter kwam dat:

  1. Een medestudent gecyberpest werd.

Ik zou dit eerst met mijn mentor delen en om hulp vragen voor verdere stappen. Ik zou wel met de pester's blijven om informatie te vergaren zodat ik de pesten kan waarschuwen voor een ''pest aanval'' ( dat ze op een bepaalde middag deze student gaan pesten bijv.) Met deze dingen help ik de student op korte en lange termijn

  1. Interview je stagebegeleid(st)er/andere professionele opvoeder wat hij/zij zou doen als hij/zij wist dat er gecyberpest werd in de klas

Maak jouw eigen website met JouwWeb